VMN media verstuurd ca. 100 verschillende nieuwsbrieven van verschillende merken.
Bij de inrichting van de Selligent omgeving in 2022 waren een aantal nieuwsbrieven geautomatiseerd, en is voor een aantal nieuwsbrieven (op verzoek van de redacties) een proces opgezet waarmee handmatig een nieuwsbrief verstuurd kon worden. Eind 2023 / begin 2024 zijn alle nieuwsbrieven omgezet naar geautomatiseerde nieuwsbrieven:
- De header en de footer worden automatisch opgemaakt op basis van het merk, waarbij de uitschrijflink en alle overige footer links dynamisch gevuld worden.
- De artikelen worden automatisch ingeladen vanuit het CMS waarin de redacties artikelen schrijven voor de website. De artikelen voor de nieuwsbrief worden geselecteerd op basis van tags, categorie, contenttype en/of publicatiedatum.
- De getoonde advertenties, marketing banners en vacatures worden automatisch ingeladen vanuit het de systemen waar deze ingeboekt worden.
- De verzending van de nieuwsbrieven is geautomatiseerd
- De statistieken per nieuwsbrief (delivers/opens/kliks) wordt automatisch gerapporteerd en via een export aan het datawarehouse én het advertentiesysteem beschikbaar gesteld.
- Doordat de configuratie in een tabel in Selligent is gedefinieerd, kan er in geval van feestdagen en/of vakantieperiode eenvoudig een nieuwsbrief verzending uitgezet worden of kan er op speciale dagen een standaard nieuwsbrief vervangen worden door een special.
In dit project was ik verantwoordelijk voor het opzetten van de beheer configuratie, het bouwen van de email templates (o.b.v. content blocks), het importeren van de juiste artikelen en advertenties, de scheduling van de nieuwsbrieven, de rapportages, de documentatie en het trainen van de medewerkers.