Skip to main content

Projecten

Project: Generieke opzet productmails

Klant:

VMN media

Expertise:

  • Selligent / Engage

  • Stored Procedures

  • Marketing Automotion

Omschrijving:

Bij VMN media krijgen nieuwe registranten en abonnees na hun aanmelding een aantal productmails. Hierin krijgen zij meer informatie over het merk en hun registratie/abonnement. Het gaat hierbij om 375 verschillende mails: 25 merken, 3 klantsoorten en 5 verschillende productmails.

Voor deze productmails heb ik 1 generieke emailtemplate per productmail per klantsoort gebouwd. In dit template wordt zowel de opmaak als de content dynamisch bepaald op basis van een aantal tabellen in Selligent. De marketeers kunnen deze tabellen vullen met de juiste teksten en url’s. Tevens biedt deze opzet een a/b test mogelijkheid, een maatwerkrapportage en een optie voor de marketeer waarmee men met 1 druk op de knop alle mogelijke varianten van de productmails als test per mail ontvangt.

Dus functioneel gezien maatwerk voor alle merken, maar technische gezien een generieke oplossing dus efficiënt beheer.


Project: Automatiseren Nieuwsbrieven

Klant:

VMN media

Expertise:

  • Selligent / Engage

  • Stored Procedures

Omschrijving:

VMN media verstuurd ca. 100 verschillende nieuwsbrieven van verschillende merken.
Bij de inrichting van de Selligent omgeving in 2022 waren een aantal nieuwsbrieven geautomatiseerd, en is voor een aantal nieuwsbrieven (op verzoek van de redacties) een proces opgezet waarmee handmatig een nieuwsbrief verstuurd kon worden. Eind 2023 / begin 2024 zijn alle nieuwsbrieven omgezet naar geautomatiseerde nieuwsbrieven:

  • De header en de footer worden automatisch opgemaakt op basis van het merk, waarbij de uitschrijflink en alle overige footer links dynamisch gevuld worden.
  • De artikelen worden automatisch ingeladen vanuit het CMS waarin de redacties artikelen schrijven voor de website. De artikelen voor de nieuwsbrief worden geselecteerd op basis van tags, categorie, contenttype en/of publicatiedatum.
  • De getoonde advertenties, marketing banners en vacatures worden automatisch ingeladen vanuit het de systemen waar deze ingeboekt worden.
  • De verzending van de nieuwsbrieven is geautomatiseerd
  • De statistieken per nieuwsbrief (delivers/opens/kliks) wordt automatisch gerapporteerd en via een export aan het datawarehouse én het advertentiesysteem beschikbaar gesteld.
  • Doordat de configuratie in een tabel in Selligent is gedefinieerd, kan er in geval van feestdagen en/of vakantieperiode eenvoudig een nieuwsbrief verzending uitgezet worden of kan er op speciale dagen een standaard nieuwsbrief vervangen worden door een special.

In dit project was ik verantwoordelijk voor het opzetten van de beheer configuratie, het bouwen van de email templates (o.b.v. content blocks), het importeren van de juiste artikelen en advertenties, de scheduling van de nieuwsbrieven, de rapportages, de documentatie en het trainen van de medewerkers.


Project: diverse A/B testen

Klant:

VMN media

Expertise:

  • Selligent / Engage

  • Stored Procedures

  • a/b testen

Omschrijving:

Bij VMN media heb ik verschillende a/b testen uitgevoerd:

  • Content:
    Een nieuwsbrief gevuld met artikelen gebaseerd op de keuze van de redactie
    versus een nieuwsbrief (deels) gevuld met artikelen gebaseerd op het interesseprofiel van de ontvanger
  • Tijdstip van verzenden:
    Een nieuwsbrief aan het begin van de dag versus een nieuwsbrief halverwege de middag
  • Dag van verzenden:
    test met productmails na afsluiten abonnement
    met verschillende verzendschema's 

Project: Personaliseren Nieuwsbrieven

Klant:

FD

Expertise:

  • Selligent Campaign

  • Stored Procedures

  • Datamodelling

Omschrijving:

Het Financieele Dagblad stuurt 3 algemene en 5 thema nieuwsbrieven met verschillende frequenties.
Voorheen werkte dit proces met e-mails met statische html die op de website werd gegenereerd en vanuit Selligent werd verzonden, waarbij de hele doelgroep dezelfde content kreeg toegestuurd. In dit project hebben we het emailtemplate in Selligent gebouwd, waarbij de content bepaald wordt door aanlevering van artikelen vanuit de website én het userprofiel in Selligent. Hierbij heeft de redactie de vrijheid om artikelen te selecteren en meta-gegevens aan te leveren, en heeft de marketing afdeling de mogelijkheid om gepersonaliseerde marketing blokken te tonen aan een specifiek segment binnen de verzendgroep, bijv. abonnementwerving voor niet-abonnees.

Mijn rol in dit project was het opzetten van het datamodel voor het ontvangen van de artikelen en de metagegevens van de nieuwsbrieven, het opstellen van het email template (o.b.v. aangeleverd design en voorbeeld html), het aanmaken van de verzendcampagne, het automatisch triggeren van verzendflow en de bijbehorende rapportage.


Project: Migratie Marketing Automation naar Selligent Marketing Cloud

Klant:

VMN media

Expertise:

  • Selligent Marketing Cloud

  • Stored Procedures

  • Datamodelling

Omschrijving:

VMN Media heeft een 30-tal verschillende B2B merken. In 2022 zijn zij gemigreerd van Ternair naar Selligent Marketing Cloud. In dit project werd Selligent dus volledig ingericht en gekoppeld aan de website, het CMS, het CRM en het datawarehouse. Binnen dit project zorgde ik samen met Kotak Marketing voor het opzetten van het datamodel in SMC, het bouwen van alle datakoppelingen (via API / dataloaders), het ontwikkelen van alle transactionele processen (ww vergeten, aanmelden nieuwsbrieven, registreren, abonneren) en het opzetten van alle marketing campagnes.

Tevens was ik betrokken bij het migreren van de huidige klantgegevens naar een set van eenduidige userprofielen (het zogenaamde golden record), waarmee het nieuwe CRM gevuld werd.


Project: Opstellen CRM plan

Klant:

Clear Value (tegenwoordig Adapt Clear Value)

Expertise:

  • Selligent Marketing Cloud
  • Marketing Automation

Omschrijving:

Op uitnodiging van Clear Value heb ik vanuit mijn Selligent expertise en ervaring meegeschreven aan een CRM plan voor één van hun klanten, waarin de overgang beschreven is van losse systemen, databronnen en afdelingen naar een klantgecentreerd CRM-proces. Mijn inbreng in het plan concentreerde zich met name op de verbetering van datastromen en datakwaliteit, het uitschrijven van klantreizen én de inzet van functionaliteiten binnen Selligent Marketing Cloud om het CRM plan te realiseren.


Project: Verbeteren en behouden data kwaliteit

Klant:

Sanoma (tegenwoordig DPG Media)

Expertise:

  • Selligent Campaign
  • SQL
  • Stored Procedures

Omschrijving:

Via 100%Email ben ik in 2019/2020 werkzaam geweest bij Sanoma, waar ik me als Selligent specialist bezig hield met het verbeteren en onderhouden van alle datauitwisseling tussen Selligent, SAP en SAS. Daarnaast was ik ook verantwoordelijk voor het maken van selecties en het verbeteren van de datakwaliteit (opschoning, opzetten avg / gdpr processen, beheer).


Project: Migratie naar Selligent Campaign

Klant:

T-Mobile (tegenwoordig Odido)

Expertise:

  • Selligent Campaign
  • SQL
  • Stored Procedures

Omschrijving:

Bij T-Mobile heb ik alle bestaande e-mail selecties overgezet van SaS naar Selligent, alle lopende lifecycles nagebouwd in Selligent Campaign en de dagelijkse datasynchronisatie van SaS naar Selligent en vice versa opgezet. Daarnaast heb ik een aantal medewerkers training gegeven in het gebruik van Selligent Campaign.


Project: Grootzakelijk registratietool

Klant:

FD Mediagroep

Expertise:

  • Selligent Campaign

  • SQL

  • Stored Procedures

Omschrijving:

Voor het laten registreren van medewerkers van grootzakelijke klanten van FD Mediagroep heb ik een generieke registratieflow gebouwd, die voor alle grootzakelijke klanten gebruikt kan worden, maar per klant de juiste informatie (logo, aanbod, contactinfo) toont en het juiste abonnement in SAP invoert. Voor de support medewerkers heb ik daarnaast een beheertool gebouwd zodat zij eenvoudig nieuwe klanten kunnen opvoeren of wijzigingen kunnen doorvoeren in de gegevens en/of het aanbod voor bestaande klanten.


Project: Werving evenement deelnemers

Klant:

FD Mediagroep - Business titels

Expertise:

  • Selligent Campaign

Omschrijving:

Binnen de B2B titels van de FD Mediagroep (Pensioen Pro, ESB, Energeia en de Jurist) worden regelmatig (gratis én betaalde) evenementen georganiseerd. Voor het uitnodigen én het aanmelden voor deze evenementen werd lange tijd gebruik gemaakt van Selligent Campaign. Mijn rol in deze werkzaamheden was het maken van de juiste selecties, het opstellen en verzenden van de uitnodigingen per e-mail, het opzetten van de aanmeld-campagnes en het verzorgen van de rapportages.


Project: Abonneren | Prijsvragen

Klant:

NRC Media

Expertise:

  • Selligent Campaign
  • SQL
  • Stored Procedures

Omschrijving:

Bij NRC Media heb ik gedurende 2 jaar diverse projecten mogen doen op het gebied van abonnementenwerving en prijsvragen. In alle gevallen betrof het Selligent Campaign backend development i.c.m. Zeno_2 webservices waarbij DM, TM en emailmarketing aan elkaar gekoppeld werden, wat regelmatig complexe dataselecties vereiste.


Project: Lifecycles

Klant:

IDG

Expertise:

  • Selligent Campaign
  • SQL
  • Stored Procedures

Omschrijving:

Bij IDG heb ik lifecycle campagnes gebouwd voor (ex)abonnees van alle B2C titels. Hierbij heb ik me met name bezig gehouden met het maken van de diversie selecties voor het definiëren van de doelgroepen, waarbij de datasynchronisatie van Zeno naar Selligent uitgebreid en aangepast moest worden. Daarnaast heb ik rapportages gebouwd, om inzicht te krijgen in de effecten van deze lifecycles.


Project: Datamigratie

Klant:

IDG

Expertise:

  • Selligent Campaign
  • SQL
  • Stored Procedures

Omschrijving:

Binnen het Insider project was ik verantwoordelijk voor de migratie van 4 verschillende databases naar 1 centrale B2B database in Selligent Campaign, waarvoor ik tevens het databasemodel ontworpen heb. Omdat er een grote overlap zat tussen de 4 verschillende databases, ging het niet alleen om het importeren van de diverse gegevens, maar met name om het toepassen van business rules én het verrijken van de userprofielen, op basis van e-mailadres